Koncernen Norwegian Finans Holding Holding ASA är kanske mest känt för sitt lågprisflygbolag Norwegian, men i samma koncern ingår även bank Norwegian. Det är en flexibel bank som blir allt mer populär på svenska marknaden vilken vi tittar närmare på i den här artikeln.

Vad bank Norwegian erbjuder

Bank Norwegian vänder sig till privatpersoner och erbjuder lån, kreditkort, sparkonto och försäkringar. Norwegian beskriver sig själv som en enkel bank där det inte finns några dolda kostnader. Det finns inga fysiska bankkontor att vända sig till utan allt sker online vilket gör att de kan hålla nere kostnaderna.

Hur det fungerar

Allt sköts online på banknorwegian.se – oavsett om du vill öppna ett sparkonto eller ansöka om ett privatlån görs det direkt via hemsidan. Det kräver att du har ett mobilt bankID för att kunna legitimera dig. På hemsidan navigerar du enkelt till den kategori du är intresserad av.

Väljer du exempelvis kategorin lån kan du klicka dig fram till olika typer av lån – som ett för att samla flera lån till ett enda och privatlån där du får omedelbart svar. Det är enkelt att fylla i formuläret på sidan och all information om lånet samt vem som kan ansöka om lån finns att läsa i direkt anslutning.

Du som kund förväntas att sköta mycket själv men kan alltid kontakta kundtjänst vid behov. All information du behöver för att öppna ett sparkonto eller ansöka om ett lån ska finnas att läsa på hemsidan enligt bank Norwegian.

Privatlån

Bank Norwegian erbjuder både privatlån och samlingslån. Bank Norwegian är också 1/40 banker som ligger med hos lånejämförelsesajten Advisa.se.

Tänk alltid på att jämföra den effektiva räntan hos bankerna när du ska låna pengar. I den effektiva räntan ingår alla lånets kostnader.

  • Lånebelopp: 5000 – 600 000 kr
  • Nominell ränta: 4,99 – 22,99 %
  • Effektiv ränta: 5,10 – 29,27 %
  • Åldersgräns: 23 år
  • Löptid: 1 – 15 år
  • Låna utan UC – Nej
  • Betalnings­anmärkning: Nej
  • Utbetalning – 1-2 dagar

Bank Norwegian

Uppläggningsavgift privatlån

  • 5.000 – 24.999 = 0 kr
  • 25.000 – 39.999 = 149 kr
  • 40.000 – 600.000 = 399 kr

Övriga avgifter vid privatlån

  • Administrationskostnad/mån (5.000 – 14.999) – 0 kr
  • Administrationskostnad/mån (5.000 – 14.999) – 19 kr
  • Dröjsmålsränta – 24 %
  • Förseningsavgift – 95 kr
  • Avgift vid påminnelsefaktura – 60 kr

Kreditkort via bank Norwegian

Banken har ett kreditkort som är mycket uppskattat. Den som använder banken och dess kreditkort samlar hela tiden ihop poäng. Poängen går sedan att använda och boka resor för via deras flygbolag.

Några bidragande faktorer är till att kreditkortet har blivit så populärt, förutom att samla poäng till resor är:

  • Ingen årsavgift
  • Kontantuttagsavgift – 0 kr ( gäller alla länder)
  • Räntefri kredit upp till 45 dagar
  • Rabatt på flygresor via Norwegian
  • Avbeställningsskydd och reseförsäkring ingår

Kortet passar extra bra för den som flyger mycket eller planerar nästa semester och vet vilket flygbolag den önskar att resa med.

Läs mer om kreditkortet på banknorwegian.se/kreditkort

Sparkonto

Idag är det normalt inte speciellt lönsamt att spara via ett sparkonto. Flera av de stora bankerna har 0 % ränta idag om du inte exempelvis väljer att låsa pengarna under en viss tid. Här vågar bank Norwegian utmana och gå mot strömmen. Från första krona har de en av de högre räntorna, vilken kan variera något över tid. Det är dessutom fria uttag så att pengarna aldrig blir låst på kontot. Just 2021-01-12 nu är räntan ca 0,7% på sparkonton men den ändras ofta så kikar in på hemsidan banknorwegian.se/sparkonto för att se aktuell ränta.

Vårt omdöme av tjänsten

Bank Norwegian är ett bra val för den som klarar av och vill sköta saker själv via nätet. Har du ett stort behov av en personlig bankman och vill ha möjlighet att boka in möten för att prata lån, pension och så vidare är det inte rätt val.

Tjänsten ger ett trevligt helhetsintryck och fungerar bra för de ändamål den är tänkt för. Avgörande faktorn är vilken typ av bank som lockar.

Andra omdömen/recensioner

Trustpilot – 3,6 av 5 – 3,6 av 5 är ett medelbetyg.

Omdöme.se – 4,6 av 5 – Ett mycket bra och starkt betyg.

Financer – 3,9 av 5 – Lite över medel i betyg.

Kundtjänst

Kundtjänst går att nå via telefon och mail. Telefontider är vardagar mellan 10:00–16:00 och svar på mail är ‘så snart de kan’. Vid kontakt med kundtjänst har de varit mycket hjälpsam och svarat snabbt på frågor, men det går inte att nå kundtjänst övriga tider.

Dock går det alltid, dygnet runt. att ringa in för att spärra ett förlorat kort, både från Sverige och utlandet.